چرا می خوابیم؟ و چقدر خواب برای بدن لازم است؟
نویسنده : آقازاده کلیبر - ساعت ٩:۳۱ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩٤

چرا می خوابیم؟ و چقدر خواب برای بدن لازم است؟

خواب وسیله ای است که به انسان این امکان را می دهد که بتواند انرژی از دست رفته را به بدن بازگرداند در نتیجه شخص می تواند پس از خواب کارهای روزمره اش را به خوبی انجام دهد. دانشمندان هنوز نتوانسته اند تخمین بزنند که واقعا چقدر خواب لازم است...


 امروزه مردم حدود 7 الی 8 ساعت در شبانه روز می خوابند، که حدودا 3 ساعت کمتر از مردمانی که صدها سال پیش می زیسته اند، می خوابند. به علاوه تنوع زیادی در میزان نیاز مردم به خواب دیده می شود. اگرچه توصیه شده است که به طور معمول 7 الی 9 ساعت خواب شبانه لازم است، ولی بیش از 60 درصد زنان معمولا این میزان خواب را ندارند و تحقیقات نشان داده است که اگر کم خوابی ادامه داشته باشد سلامتی فرد به خطر می افتد، زیرا کم خوابی هم روی روان و هم جسم فرد تاثیر می گذارد. بعضی از مردم کمتر از سه ساعت می خوابند و این بیشتر در مورد سالمندانی است که به طور معمول به خواب کمتری احتیاج دارند. با ورود به دوره ی سالمندی تغییراتی در وضعیت خواب ایجاد می شود، به خصوص نیاز به خواب شبانه در این افراد کم می شود. 

در آزمایش که توسط هارواد در جولای 2007 گزارش شده است، راه های جبران کم خوابی نیز بیان شده است. در این آزمایش گروهی از زنان و مردان که بین 21 تا 38 سال سن داشتند را به سه دسته تقسیم کردند. به یک گروه 8 ساعت اجازه می دادند که بخوابند، گروه دوم فقط 4 ساعت در شب می خوابیدند و گروه سوم به مدت 3 شبانه روز اصلا نخوابیدند. هیچ کدام از گروه ها اجازه نداشتند در طول روز بخوابند، در طول روز که بیدار بودند؛ هر دو ساعت یک بار از آنان تستی به عمل می آمد که عکس العمل، حافظه و توانایی تشخیص افراد را می سنجید. 
بعد از دو هفته امتیاز گروهی که شب ها 8 ساعت می خوابیدند تغییری نکرده بود و جواب تست های عکس العمل، حافظه و توانایی تشخص آنان یکنواخت افزایش پیدا کرده بود. برعکس گروهی که 4 یا 6 ساعت خوابیده بودند به تدریج به امتیاز گروهی که اصلا نخوابیده بودند نزدیک شد و به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرد. مقاله هاروارد راه های مقابله با اثرات کم خوابی را بدین صورت بیان می کند:
1-اگر حدود 10 ساعت کم خوابی داشتید، می توانید آن را در طول آخر هفته و هفته ی بعدی جبران کنید. 
2-اگر چند ده روز متوالی کم خوابی داشته باشید؛ امکان دارد جبران کم خوابی چندین هفته به طول بینجامد و بهتر است برنامه مسافرت طراحی کنید. در طول این مدت هر شب بخوابید تا هر روز صبح به طور طبیعی از خواب بیدار شوید و به محض اینکه متوجه شدید چقدر خواب نیاز دارید آن میزان را برای خود در نظر بگیرید و سعی کنید همان میزان خواب را برای خود در نظر بگیرید و سعی کنید همان میزان خواب را در هر شب داشته باشید. 
در نتایج تحقیقاتی توسط هاروارد گزارش شده است حقایق شگفت آوری بیان شده است:
1-کم خوابی به بیماری و یا استرس زیاد منجر می شود که در نهایت باعث قاطی کردن (اغتشاش) روان خواهد شد. بی خوابی در حقیقت کسی را نکشته است، تحقیقات درمورد آدم هایی که از کم خوابی رنج می برده اند نشان می دهد که با وجودی که توانایی عمل آنان کاهش پیدا کرده، ولی اگر به آنان اجازه داده شود (یا بتوانند) کم خوابی را جبران کنند؛ تنها اثر مستقیم کم خوابی، بی خوابی است. 
2-ممکن نیست بعد از یک شب بی خوابی عملکرد خوبی داشته باشید، از دست دادن یک خواب شبانه می تواند منجر به کم شدن انگیزه ی شخص گردد و همچنین روی بعضی مهارت ها از جمله رانندگی و. . . تاثیر خواهد گذاشت. 
3-مهم این است که افراد هر شب 8 ساعت خواب را داشته باشند، بعضی از افراد 4-5 ساعت خواب لازم دارند، برخی 8-9 ساعت. بالعکس خواب بیش از نیاز بدن نیز باعث می شود که بدن زمان بیشتری را در رختخواب بگذراند و این خود باعث کسل شدن فرد خواهد شد. 
4-بی خوابی یک بیماری است و قرص های خواب درمان آن هستند، قرص های خواب باعث می شوند فرد بتواند چندین شب به طور طبیعی بخوابد؛ ولی اگر فرد مدت زمان بیشتری از این قرص ها استفاده کند، چون بدن به آنها عادت می کند موجب بی خوابی خواهند شد و اختلال خواب افراد را افزایش می دهد. 
اثرات جانبی قرص های خواب آور وقتی که به مدت طولانی مصرف شوند عبارتند از: افسردگی، فراموشی، اختلالات تنفسی، عدم تعادل، گیج شدن. 
دانشمندان رعایت نکات زیر را برای خواب بهتر برای افراد توصیه می کنند:
خوردن شام سبک، پرهیز از خوردن چای و قهوه پس از شام و خوردن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب. 

comment نظرات ()