بر همین اساس تحقیقات نشان داده است که نوجوانانی که دارای سبک هویت هنجاری هستند معمولاً در خانواده هایی با سبک فرزند پروریِ استبدادی رشد کرده اند، این والدین با کنترل دقیق روی فرزندان خود از آن ها انتظار دارند که به طور کامل از دستورات آن ها فرمانبرداری کنند و با قوانین موجود در خانواده همنوایی داشته باشند. بنابراین نوجوانان در چنین خانواده هایی هیچ گاه به خود اجازه نمی دهند که در مورد مسائل پیرامون خود بررسی کنند و یاد می گیرند که فرزند خوب فرزندی است که بدون چون و چرا از دستوراتی که والدین بر اساس تجارب شان می دهند، اطاعت کند. در حالی که نوجوانانی که دارای سبک هویت سردرگم / اجتنابی هستند معمولاً والدینی با سبک فرزند پروری سهل گیر و آزادگذار دارند. این والدین بر خلاف گروه قبل بسیار سهل گیرند و بیش تر درگیر مسائل شخصی خود هستند. بنابراین توجه زیادی به فرزندان خود ندارند و معمولاً هیچ کنترلی بر آنان اعمال نمی کنند. به همین دلیل معمولاً نوجوانان در این خانواده ها در سنین بسیار پایین رفتارهایی نظیر مصرف سیگار، سوء مصرف مواد مخدر و هم چنین ارتباط با جنس مخالف را تجربه می کنند. و بالاخره نوجوانان دارای سبک هویت اطلاعاتی از والدینی با سبک فرزند پروری قاطعانه برخوردارند. در این خانواده ها هر چند که قوانین مشخصی وجود دارد ولی نوجوان مجاز است در مورد دلیل انجام این اعمال بحث و بررسی کند. والدین دارای این سبک تربیتی به افکار و رفتار فرزندان خود توجه دارند و در تصمیم گیری های خود نظرات آن ها را مدنظر قرار می دهند.
معمولاً نوجوانان دارای سبک هویت هنجاری و اطلاعاتی، ارتباط خوبی را با والدین شان گزارش کرده اند ولی نوجوانان دارای سبک هویت سردرگم / اجتنابی، ارتباط خوبی با والدین خود ندارند. به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که روش فرزند پروری و نوع ارتباط والدین با نوجوانان در رشد و تحول فرایند شکل گیری هویت نقش مهمی دارد.
منبع مقاله : 
غرایی، بنفشه؛ (1387) بحران هویت و مهارت های مقابله ای (نظریه ها و راهبردها)، تهران: نشر قطره