((معلم و حمایت از کار و سرمایه ایرانی))
نویسنده : آقازاده کلیبر - ساعت ۱۱:٢٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٤ خرداد ۱۳۸٩

بسمه تعالی

((معلم و حمایت از کار و سرمایه ایرانی))

مقدمه:

دستیابی به سطح بالای توسعه یافتگی به معنای توسعه پایدار و همه جانبه والگو شدن برای ممالک جهان زمانی برای یک کشور محقق خواهد شد که به تعلیم وتربیت (آموزش وپرورش ) و در این میان جایگاه رفیع معلمان در تحقق این چشم انداز توجه شایسته  و ویژه ای شود.زیرا آنها به عنوان پیشگامان تغییر وتحولّ جامعه،مهره های اصلی توسعه و ترویج کارآفرینی و حمایت از تولیدات داخلی  هستند؛ به گونه ای که توسعه پایدار در یک کشور مستلزم آموزش و تربیت  دانش آموزان به عنوان نیروی کار آینده توسط معلمان مجرب است.زیرا نقش مهم تربیت نسلی لایق وشایسته،کاردان و برنامه ریز،مدیر و مدبر به آنها سپرده شده است.واین را از سخنان رهبر کبیر انقلاب اسلامی می توان به راحتی دریافت پیام بسیار مهم ایشان به مناسبت پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (22/11/1362) و نیز در وصیت نامه الهی- سیاسی ایشان،نهاد آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین محورها مورد تاکید،قرار گرفته است.معلمان هستند که می توانند کشور را به عنوان الگو یی برای کشورهای اسلامی تبدیل کنند.و لازمه این کار توجه به قانون اساسی و بیانات امام و رهبر و افق چشم انداز و سند تحول بنیادین وداشتن برنامه های بلند مدت ومیان مدت وعملیاتی و شناخت درست از وضعیت موجود آموزش وپرورش برای همراهی و همگامی با تولیدات داخلی،کار وسرمایه اجتماعی عظیم ایرانی می باشد.

 بیان مسئله:
سربلندی همه‌ی ایرانیان به داشتن کشوری توسعه یافته اسلامی،پویا و پیشرو در امور مدیریت جهانی است،و چنین کشوری پیشرفته نیازمند قابلیت رقابت در عرصه ی بین المللی و ارایه الگویی جهان شمول است.که نظیر این چنین الگوهایی را در سیره پیامبر اسلام (ص)و امامان معصوم می توان یافت که به عنوان معلمان زمان خویش تلاش هایی را برای پیشرفت جامعه اسلامی انجام می دادند.در زمان کنونی نیز معلمان باید آنها را به عنوان اسوه برای خویش قرار داده و بتواند برنامه های لحاظ شده در چشم انداز1404 توسعه ایران اسلامی را با توجّه به الگوی اسلامی-ایرانی پیاده نمایند.و کشور را به اوج قله های خودباوری درنظام بین المللی برسانند.در کشور ما،افراد زیادی مشغول به کارند و فعالیت های آنها بطور مستقیم یا غیر مستقیم در حمایت از تولیدات داخلی مؤثراست اما آنچه در این میان،نقش معلمان را از دیگر افراد بسیار برجسته تر می نماید این است که دانش آموزان بیشتر اوقات را در مدرسه زیرنظر آنها سپری می کنند ازاین رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل گیری شخصیت تلاشگر وجهادی خود را مرهون معلمان خود می دانند. واین نشان از نقش والای معلمان در تربیت نسلی آگاه برای آینده را نشان می دهد.

بیان اهداف:

ازآنجا که معلمان به عنوان پیشگامان توسعه پایدار یک کشور و در جهبه مقدّم شخصیت سازی جهادی وتلاشگر نیروی انسانی مورد نیاز کشور در آینده هستند.و به عنوان  مهمترین عنصر در آموزش  و پرورش  معلم است و اغراق نخواهد بود اگر گفته  شود که عمده کارکردهای آموزش و پرورش و جامعه و جهان متاثر و به تبلوری از عملکرد معلمین است.چون در تربیت سفیران فرهنگی برای توسعه همه جانبه جهان وکشورها نقش بسزایی را ایفا می کنند.

موضوع و محدوده تحقیق:

هدف این مقاله انجام پژوهشی نظام­مند در خصوص ویژگی‌ها و وظایف،برنامه ها، نقش ها،امور وفعالیت های معلمان برای حمایت از کار وسرمایه ایرانی و رساندن کشور عزیزمان ایران به جایگاه مطلوب در سطح منطقه وبین المللی با توجه به افق چشم انداز سند چشم انداز1404وسند تحول بنیادین در آموزش وپرورش با همدلی معلمان بزرگوارمی باشد.

اهمیّت وضرورت تحقیق:

آنچه امروزه کشوری را توسعه یافته یا عقب مانده معرفی می کند.میزان توجه رهبران آنها به آموزش وپرورش کشور و میزان  بهره گیری آن کشور از نظرات وپیشنهادات معلمان واستادان تعلیم و تربیت،است زیرا آنان مظهر بنیاد و اساس فرهنگ یک جامعه،آگاهی،رشد و توسعه اجتماعی یک ملت به شمار می روند،یک جامعه احتیاج دارد به انسان هاى مؤمن،پرانگیزه، صبور،امیدوار،خوشبین، علاقه‌مند به منافع عمومى،علاقه‌مند به رسیدن به قله‌هاى کمال شخصى و جمعى،انسان هاى باابتکار،متفکر،اهل تحقیق،اهل پیشروى.این را چه کسی به وجود خواهد آورد؟ اینجاست که نقش معلمان روشن می شود.امانتدارانِ فرزندان این ملت در طول سال هاى متمادى؛ و کسانى که اولین نگارش هاى نیک یا بد را می توانند بر لوح سفیدِ آماده‏ى اذهان ما و کودکان ما بنگارند معلمان هستند. [8](شریعتمداری ، 1389: 39)  

رسالت معلم در چشم انداز ایران0414:   
 
تا جایی که تحول در آموزش و پرورش به عنوان پیش نیاز نیل به اهداف توسعه پایدار در هر جامعه شناخته شده است. در این راستا هرگونه تحول در نظام آموزش و پرورش،در گرو تربیت معلمانی است که مدیریت و رهبری فرآیند آموزش را در آن نظام به عهده دارند گرچه با تحولات ایجاد شده در عرصه های فناوری اطلاعات و ارتباطات،معلم تنها یاد دهنده ، و کتاب تنها منبع یادگیری و کلاس تنها مکان یادگیری نیست.اما همچنان نقش معلم بی بدیل می باشد.با توجه به نقش تعلیم وتربیت در توسعه و هم‌چنین نقش الگویی معلمان،در عمیق تر کردن آگاهی های دانش آموز ان با استفاده از ابزارهای فرهنگی،بزرگترین گروه‌های اجتماعی نقش اساسی در تحولات سیاسی،اجتماعی و اقتصادی جامعه دارند.از آنجا که معلمان با طیف وسیعی از جوان‌های اجتماع سروکار دارند،می‌توانند بیشترین میزان تحولات را در جامعه ایجاد نمایند چون نقش فرهنگ سازی معلّم در تحقق آرمان تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی سبب پیشرفت و توسعه‌یافتگی می‌شود زیرا معلّمان با در اختیار داشتن چهار ده میلیون نفر از جمعیت کشور که معادل یک چهارم کل جمعیت است می تواند در تبیین الگوی استفاده از کالاهای ایرانی و اصلاح فرهنگ بیگانه تاثیر فراوانی داشته باشد. که یکی از این امور سازنده، تلاش در جهت و فرهنگ سازی به منظوراستفاده از تولیدات ملی می‌باشدبشر امروز برای رویارویی مولد و موثر با چالش های علمی،صنعتی،فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی بستری مناسب تر و کارسازتر از نظام تعلیم و تربیت شناسایی نکرده است.[9] (رزاقی،1385: ص10)

ویژگی های انسان تربیت یافته  توسط معلمان برای حمایت از کار وسرمایه ایرانی:

خدا محوری و ارزش مداری،حفظ کرامت انسانی،انصاف وعدل،رضایت خداوند،رعایت حقوق دیگران،آخرت گرایی،خیرخواهی،حفظ حرمت انسان،انظباط و نظم ،اعتدال و میانه روی،عمل و تلاش،تعلیم و تعلم مستمر،تدبیر و تدبر،صداقت وراستی،قانون گرایی و قانون مندی،ارزشیابی و کنترل و نظارت بر اعمال خویش.

اصول حاکم بر برنامه های معلمان برای حمایت از کار و.سرمایه ایرانی باید در نظر گرفته شود:-مبتنی بر مبانی اسلامی وقرآن کریم وسنت ،و رهنمود های امام و مقام معظم رهبری-براساس قانون اساسی وسیاست های کلی جمهوری اسلامی-باتوجه به افق چشم انداز 1404-باتوجه سند تحول بنیادین آموزش وپرورش- باید باتوجه به الگوی اسلامی-ایرانی- استفاده از دستاورد های جهانی با توجه به فرهنگ بومی – و...

ابعاد گوناگون نقش معلم در ارتقاء فرهنگ عمومی در مورد تولیدات داخلی:

- آثار مستقیم آثار غیر مستقیم

تاثیر نقش معلم در ارتقاء فرهنگ عمومی در حمایت از کار وسرمایه ایرانی ومصرف کالای داخلی اضلاع و ابعاد گوناگونی دارد. غالب ساده انگاران در تحلیل مطالب تنها به آثار مستقیم آن توجه دارند معلمان تربیت کننده آینده سازان کشور، وآنها رقم زنندگان تفکر و فرهنگ جامعه هستند . اما آنچه اهمیّت دارد،ابعاد دیگر تاثیراست که غالبا غیر مستقیم،تدریجی و ناپیدا هستند.مهمترین بعد تاثیر معلمان، نقش الگویی آنهاست.توده مردم با غریزه فطری خویش اهل علم را ارج می نهند و برای تحصیل کردگان و دانشمندان منزلت خاصی قائلند به گونه ای که خواسته و ناخواسته از آنها تاثر می پذیرند.این امر در خصوص معلمان با شدت و پیچیدگی بیشتری صدق می کند. معلمین و همه کسانی که در شغل معلمی بسر می برند باید بدانند که شغلشان بسیار مهم است. ابعاد مختلف نقش نهاد آموزش و پرورش در جامعه، در این کلمه قصار حکیمانه حضرت امام که امروز به صورت شعار مقدس وزیبای معلمین (از آموزگار گرفته تا استاد دانشگاه) در آمده است، تجلی دارد:"معلمی شغل انبیاء است". بیان حضرت امام در اینجا، بیان بسیار ظریفی است. اگر بخواهیم مدلی ارائه دهیم که ابعاد مختلف نقش معلم را تبیین کند، کاملترین و گویاترین آنها، نبوت خواهد بود. بنابراین می توان گفت همان گونه که انبیاء سراج منیر هستند،معلمین نیز نقش روشنگری و نورافکنی دارند و این نقش غالبا به صورت ناپیدا عمل می کند.[10]( بیانات امام در جمع مسئولین آموزش و پرورش (28/12/1363))

معنی و مفهوم تولید ملی:
تمامی محصولات و خدمات و خلاقیت هایی است که حاصل کار یدی و فکری آحاد مردم ایران است که با بهره گیری از توان و امکانات مادی و معنوی و نیروی انسانی پدید می آید تا مردم ما را از بیگانگان مستغنی و بی نیاز گرداند و نیز جامعه جهانی را از این تولیدات برخوردار سازد. تولید ملی که با حمایت از نیروی کار و سرمایه ایرانی رقم می خورد گامی است در جهت استقلال اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی ما. تولید ملی ( یا محصول ملی ) به ارزش پولی همه ی کالاها و خدماتی که در دوره ی معینی، معمولا ً یک سال، در کشوری تولید شده، گفته می شود. به این اعتبار تولید ملی یک جریان در واحد زمان است و معمولا ً بر حسب دلار در سال و مانند اینها ، بیان می شود .
  

اهمیت آموزش و پرورش در تولید ملی

اینکه آموزش و پروش برای افراد جامعه امری ضروری، مهم و مفید است موضوع تازه‌ای نیست. قبل از ظهور اسلام و مسیحیت دانشمندان متعددی به اهمیت آموزش و پرورش پی برده و گسترش و توسعه آن را توصیه نموده‌اند.

در ایران نیز آموزش و پرورش از نقش اساسی برخوردار بوده است و همه شعرا، اندیشمندان و صاحبنظران
 در مورد فراگیری علم و دانش توصیه‌های فراوان نموده‌اند. با گرویدن ایرانیان به دین مبین اسلام و پیروی
 از پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) پیشرفت قابل ملاحظه‌ و چشمگیری در زمینه آموزش و پرورش داشته‌اند.

حضرت امام علی (ع) می‌فرمایند: «هر کس به من کلمه‌ای یاد داد به درستی که مرا بنده خود ساخت.»

یا در جایی دیگر می‌فرمایند: «قلب‌ها بسان ظرف‌هایی هستند که بهترین آنها، فراگیرترین آنهاست.(1)

آدام اسمیت (2)یکی از اقتصاددانان معتبر بر این عقیده است که: « آموزش افراد در واقع نوعی سرمایه‌گذاری در آنهاست و انسانها با آموزش به سرمایه مبدل می‌شوند و همچنین سرمایه‌گذاری در آموزش دارای بازده مثبت اقتصادی است.»(3)

مصرف: عبارت است از مخارجی که در کالاها و خدمات مصرفی به منظور ارضاء فوری مصرف کننده صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر مصرف به کارگیری و استفاده از کالاها و خدماتی در جهت اجابت خواسته‌های فرد در کوتاه مدت  به صورتی که کالاها و خدمات مصرف شوند و اثری از آنها باقی نماند.

فرهنگ: مقصود از فرهنگ چگونگی و روش انجام و عینیت یافتن موضوعی مشخص است. چگونگی رفتار و کنش در قلمروی مشخص، ریشه در اعتقادات،‌ باورها، دانش و معلومات و در مجموع پذیرفته‌های مشترک اعضای جامعه دارد. مثلا وقتی سخن از فرهنگ مصرف کالاهای داخلی به میان می‌آید منظور نوع نگرش، دانش
و اعتقادات درونی شده مردم در مورد مصرف کالاهای داخلی در مقابل کالاهای تولید خارج می‌باشد.

ادگار شاین در مورد مفهوم فرهنگ می‌گوید: «فرهنگ ساخته یک گروه انسانی است، هر کجا که یک گروه دارای حد کافی از تجارب مشترک باشند فرهنگ شکل می‌گیرد.»[11]

در هر جامعه دو فرآیند مبنای ارزیابی وضعیت اقتصادی آن است؛ نرخ تورم و آمار بیکاری. گسترش روزافزون آسیب‌های اجتماعی بر اساس بیکاری واقعیت انکارناپذیری بوده و فشار تورم و گرانی بر کاهش آمار ازدواج و پایین آمدن آستانه تحمل از اصول بدیهی رفتارشناسی است.

در چهار سال گذشته مقام معظم رهبری با مجموعه رهنمودهای بنیادی خود نقشه راه برای رسیدن به اقتدار ملی، استقلال اقتصادی و فرهنگی را ترسیم نموده‌اند که اگر با اولین رهنمود ایشان برخوردهای کاربردی می‌شد امروز با سیر فزاینده بیکاری و گرانی رو به رو نبودیم.

امروز جهاد کیفیت باید اساس کار برای حمایت از تولید ملی باشد. یعنی اصلاح الگوی مصرف باید سرلوحه کار برای حمایت از سرمایه و تولید ایرانی قرار گیرد. در کنار همه ویروس‌های فرهنگی که در زمینه تولید ملی متوجه جامعه ما است، هجوم ناتوی فرهنگی برای گسترش بازار کالای خود و به دنبال آن گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود است. فرهنگ سازی برای بالا بردن کیفیت در محصولات ملی به عنوان یک رفتار اقتصادی میتواند و باید موجب ترغیب مردم به استفاده از محصولات داخلی باشد.

با بالا بردن کیفیت تولیدات در گرو وجدان کاری، انضباط فردی و سازمانی با توجه به این که هجوم واردات کالای بی کیفیت از کشورهای چین، ترکیه و مالزی باعث رکود واحدهای تولیدی و بیکاری گروه زیادی از کارگران ما شده، اصلاح الگوی مصرف همراه با افزایش کیفیت محصولات وطنی به موازات مقابله با واردات قانونی و قاچاق کالای بیگانه می‌تواند تولید ملی، نیروی کار ایرانی و سرمایه‌های مردمی را به موازات هم رشد دهد. متاسفانه تبلیغات گسترده برای ایجاد وابستگی‌های فرهنگی به محصولات بیگانه باعث شد بازار ما تبدیل به عرصه محصولات بنجل بیگانه گردد همراه با آن بیکاری نیروهای متخصص، باعث شد قدرتمندان فکری و فرهیختگان به فکر مهاجرت از کشور بیفتند.

فرار سرمایه‌های مالی و فکری، ابتکار عمل را به دست بنجل سازان بیگانه داد و اگر بیشتر از این از کار و تولید ملی غفلت کنیم، مواجه با نقصان در غرور ملی و اقتدار خواهیم شد. از میوه گرفته تا پوشاک و کفش و سایر اقلام غیرضروری به صورت هجوم ملخ‌های اقتصادی به جامعه درآمدند و امروز به دور از همایش و گفتگو و مقاله کارگروه‌های تخصصی باید کارهایی انجام شود از جمله:

یک: با تدوین قوانین و مقررات به حمایت از تولید داخلی در مقابل واردات بی رویه مبادرت نمایند. فرهنگ سازی برای مصرف کالای ملی می‌تواند در شرایط تحریم حاضر قدرت سیاسی ما را جلوه‌گر سازد. اگر به مصرف تولیدات داخلی اکتفا کنیم دیگر شرکت‌های بیگانه مثل هیوندای یا پژو نمی‌توانند به ما چنگ و دندان نشان دهند بنابراین با احیای فرهنگ حمایت از تولید ملی می‌توان حمیت ملی را نیز تقویت کرد.

دو: برداشتن موانع صادرات و حمایت عملی از صادرکنندگان عامل اصلی ایجاد رشد اقتصادی و تولیدی است.

سه: و در خاتمه رفع قواعد دست و پاگیر دیوان سالاری در سرمایه گذاری‌های داخلی می‌تواند سرمایه‌های فراری را به کشور بازگردانده و سرمایه‌های سرگردان را از بازار ارز و سکه به مسیر واقعی تولید هدایت کند.

سهم فرهنگیان و آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ مصرف درست در جامعه:

جامعه بزرگ فرهنگیان و دانش آموزان نقش مهمی در ترویج فرهنگ، عادات، رفتار و نگرش ها در سطح ملی دارند،از نظر عقلانی چنانچه فردی از اوایل دوران تحصیل،به درستی آموزش داده شود، نسل آتی نیز پیشرفتهای خوبی خواهند داشت و به تبع آن، نسل بعد از آنها نیز همین گونه خواهد شد. بنابر این یکی از ارکان موثر و مهم در اصلاح الگوی مصرف و ترویج عمومی آن، همین مدارس با هدایت و برنامه ریزی مدیران،معلمان،مربیان و کلیه فرهنگیان کشور هستند. معلمان به عنوان تاثیر گذارترین افراد در کنار والدین،می توانند نقش تعیین کننده ای در ایجاد نگرش و رفتارهای درست مصرف دانش آموزان داشته باشند و فرهنگیان با آوردن مثالها و مصادیقی از اسراف در جامعه، ذکر آیات ، احادیث و روایات،عمل و رفتار معصومین( ع) و غیره در کلاس های درس و الگو بودن خود در این زمینه  در واقع به نقش سرمایه گذار بودن آموزش و پرورش در یک دوره زمانی طولانی، بها داده و منشاء خیر در جامعه باشند.مطلب مهمتری که در خاتمه مجددا"باید تذکر داد این است که ؛ هر نوع هزینه برای ترویج فرهنگ درست مصرف و اصلاح الگوی مصرف،خود یک سرمایه گذاری بزرگ عام المنفعه است که سود آن در آینده به همگان خواهد رسید. وگامی بسیار مهم در همراهی با تولید ملی حمایت از کار وسرمایه ایرانی میباشد که در این میان نقش معلمان در کلاس های درس بسیارپر رنگ می باشد.

مهمترین آثار و نقشهای حمایت معلمان از کار وسرمایه ایرانی:

·        عامل اشتغال زائی .

·        عامل انتقال بومی فناوری .

·        عامل نوآوری و روان کننده تغییربا توجه به الگوی اسلامی- ایرانی .

·        عامل تحول و تجدید حیات ملی و محلی با توجه به فرهنگ بومی.

·        عامل ابتکار وخلاقیت .

·        عامل تعادل در اقتصاد پویا ورسیدن به توسعه پایدار کشور .

·        عامل شناخت توانایی های بالقوه نیروی انسانی آینده کشور وهدایت آنها .

·        و...

نقش دانش آموزان در حمایت از کار وسرمایه ایرانی:

دانش اموزان که جمعیتی نزدیک به 14 میلیون نفر را شامل میشود میتواند در تبیین الگوی استفاده از کالای ایرانی و اصلاح فرهنگ بیگانه تاثیر بسزایی داشته باشند .

- دانش آموز میتواند فضایی با نشاط برای تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ایجاد نماید که اینان مهمترین سرمایه های کشور و بعنوان نسل پویا ، گام اول را در خانواده ها بردارند .

-تجربه استفاده از دانش آموزان بعنوان همیار پلیس در چند سال اخیر خود گواه روشنی بر این موضوع است که آنان میتوانند سخن اثر گذار در بین خانوده و سطح عمومی جامعه در جهت ایجاد رغبت به استفاده و بهره مندی از تولید داخلی داشته باشند .

-دانش آموزان قادرند خانواده ی خود را در خرید مبلمان ، مصالح ساختمانی ، لوازم تزیینی ، اسباب بازی و پوشاک هدایت و رهبری نماید بشرطی که پیام معلم در او قبلا کارساز بوده باشد .

- دانش آموز میتواند فرهنگ برتر شناخته شدن کالاهای خارجی را در برابر تولیدات ملی آن چنان بشکند که رغبت افراد و گرایش آنان به وسایل خارجی برای همیشه به انزوا کشیده شود .


توصیه مقام معظم رهبری در سال تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی:
بر اساس رسیدن به افق چشم انداز 20ساله نظام که براساس آن ایران در همه زمینه ها،کشور نخست منطقه می شود و همچنین در راستای الگوسازی برای رسیدن به تمدن عظیم اسلامی ایرانی در منطقه،باید در مسیر حرکت به سمت افق پیشرفت و توسعه گام برداشت و با توجه به اشارت های رهبری انقلاب با نامگذاری هر ساله سرعت تحقق این اهداف را دوچندان نمود.این تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی که در ادامه مسیر جهاد اقتصادی،همت مضاعف و کار مضاعف قابل ارزیابی است.کام ملت ایران را شیرین خواهد نمود چرا که بنا به فرمایش رهبری انقلاب«اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم،مسئله تورم حل خواهد شد؛مسئله اشتغال حل خواهد شد،اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد.اینجاست که دشمن با مشاهده این وضعیت، مایوس و ناامید خواهد شد. وقتی دشمن مایوس شد،تلاش دشمن،توطئه دشمن، هم تمام خواهد شد.»[4](پیام نوروزی مقام معظم رهبری درسال۹۱) رهبر معظم انقلاب،در دیدار معلمان در هفته معلم و با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام در سال تولید ملی وحمایت از کار وسرمایه ایرانی خاطرنشان کردند:"شما حتّى سر یک کلاس،یک معلم هم که باشید،می توانید در این کار سهیم باشید.این فرهنگ را به این جوان،به این نیروى انسانىِ فردا تعلیم می دهید؛در هر بخشى که باشید،می توانید در این جهاد سهیم باشید.اگر چه بسیاری از ما کلام روشن رهبر انقلاب را شنیده ایم اما دریغم می آید این فرازها را دوباره باهم نخوانیم که می فرمایند:
«آرمان اصلی ملت ایران رسیدن به جامعه شایسته،مطلوب،دیندار،جهادگر رشید،موحد،پرنشاط،پرامید،عدالت طلب،دارای اعتماد به نفس،پرکار،پیشرو،پیشرفته،دارای توکل و برخوردار از روح ایثار و گذشت روحیه خودباوری، اعتماد به نفس،تلاش مستمر و امید به آینده و اعتقاد به "ما می توانیم" است» ایشان بر افزایش نشاط کارمعلمان در مدارس و ابتکار،ارتقای اعتماد به نفس فردی و ملی،افزایش امید،مصرف صحیح و تقویت گرایش به کالاهای ساخت داخلی،تاکید می فرمایند و به حق اگر این مولفه ها توسط معلمان در کلاسها بیان شود می تواند جامعه را به روزهای خوش برساند ایمان قلبی "ما می توانیم" نیز در دانش آموزان به عنوان آینده سازان این کشور زنده شود. وگام مهمی در پویایی اقتصاد،و مبارزه با فقر وبیکاری که مایه بسیاری از انحرافات در جهان می باشد را جلوگیری کند.اما تردیدی نیست که اقتصاد پایه اساسی حفظ، توسعه و ادامه حیات حکومت ها، به شمار می رود،حتی در عرصه دین نیز اهمیت اقتصاد تا بدان اندازه است که پیامبراکرم (ص) فرمودند:«لولا رحمه ربّی علی فقراء اُمتی کاد الفقر أن یکون کفراً»[5] (جامع الاخبار، ۱۰۹، فصل ۶۷،فی الفقراء) اگر رحمت پروردگارم بر تهیدستان امتم نبود، نزدیک بود فقر به کفر بینجامد.مسئلة اقتصاد و فقر زدایی به قدری دارای اهمیت است که از آن حضرت نقل شده:«فلو لا الخبز ما صلّینا و لا صمنا و لا أدّینا فرائض ربّنا.» [6] ( وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص17)اگر نان نبود - و شکم ها گرسنه بود - از نماز و روزه و انجام سایر فرائض و واجبات خبری نبود. مولای متقیان علی (ع) نیز خطاب به فرزندش محمد حنفیه می فرمایند: « َا بُنَیَّ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّینِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ دَاعِیَةٌ لِلْمَقْتِ»[7] (نهج‏البلاغه، حکمت ۳۱۱) ای فرزند!من از تهیدستی بر تو هراسناکم،از فقر به خدا پناه ببر،که همانا فقر،دین انسان را ناقص،و عقل را سرگردان،و عامل دشمنی است. فقر زدایی،پروسه ای است که نتیجه آن،ایمان زایی،اندیشه گستری،رفاه عمومی،زدودن بسیاری از تخلفات و جرم ها و عداوت ها و ... است و که با توسعه متوازن و عدالت محور در کشور میسر می شود.بدون شک مطالعه مسیری که مقام معظم رهبری از سال اصلاح الگوی مصرف و همت مضاعف، کار مضاعف،جهاد اقتصادی و امسال به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی رسیدند این موضوع را به اثبات می رساند که در مسیر تبدیل ایران اسلامی به یک قدرت اقتصادی،ایشان از ریشه ای ترین کارها همچون تغییر فرهنگ مصرف در کشور با تربیت سفیران فرهنگی برای هر خانواده مانند طرح همیاران پلیس وسلامت،انرژی تا ملزومات آن یعنی حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی توسط معلمان توجه لازم را داشته و راه را نشان داده اند.به عبارتی انجام این امور توسط آموزش وپرورش ومعلمان در راستای افق چشم انداز 1404که نظام جمهوری اسلامی در سالهای گذشته داشته است،می باشد.

صدور یک کالا به مثابه‌ی صدور فرهنگ

با صدور یک کالا از کشوری به کشور دیگر چه بسا فرهنگ آن کشور نیز صادر می گردد. در بسیاری موارد صدور کالایی خاص، بهانه و محملی می شود برای انتقال آداب و رسوم کشور صادر کننده. تأکید ها و توصیه های مقام عظمای ولایت در مصرف کالای وطنی را در اثرگذاری فرهنگی کالای خارجی باید جستجو کرد. بسیار اتفاق می افتد که اغلب کالاهای وارداتی بر اساس ذوق و سلیقه‌ی کشور واردکننده‌ی آن کالا ساخته نمی شود،  بلکه هدف ایجاد نیاز کاذب  و تغییر فرهنگ در مصرف کننده است. به نیازهای از این دست  باید پشت و پا زد تا به قول مقام معظم رهبری مردم نه تنها برای تقویت چرخه‌ی اقتصادی کشور و ایجاد رفاه اجتماعی کالای ساخت وطن بخرند بلکه به داشتن و تولید آن نیز فخر و مباهات بکنند.

نتیجه گیری:

می توان برای ایجاد فرهنگ استفاده ازمحصولات داخلی بدین وسیله فرهنگ مصرف کردن تولیدات داخلی را به راحتی در سالهای آغازین رشد توسط معلمان به کودکان و دانش آموزان آموخت به نحوی که با ورود آنان به جامعه و باز گشت آنان نزد خانواده خود به نوعی با سفیر فرهنگی سر و کار داشته باشیم . مقابل خرید محصولات خارجی مشابه داخلی مقاومت می کنند و این فرهنگ را در کنار دیگر جلوه های فرهنگی که آموخته اند به دیگران منتقل می کنند.امروزه خودکفایی وتکیه بر توان تولیدات ومحصولات داخلی امری بسیار مهّم و ضروری برای مطرح شدن در صحنه های رقابت  بین المللی یک مسئله جهانی می باشد و نقش بسزایی در امنیت مادی ومعنوی کشورها دارد.و در این میان نقش معلّمان بسیار حیاتی ومهم در امر گسترش اعتماد به محصولات داخلی وافزایش توان مصرفی نسبت به محصولات داخلی ونیز در بالا رفتن کیفیت واثر بخشی این محصولات  و ارائه راهکارهایی برای افزایش،کارایی،حمایت ازتولیدملی که باعث افزایش سرمایه داخلی وگرایش مردم جامعه نسبت به این محصولات می شود را دارا است.

پیشنهادات:

1.استفاده از توانایی های بالقوه دانش آموزان و اولیا در امر فرهنگ سازی در استفاده از محصولات داخلی

2.راه اندازی نشریه یا گاهنامه ی در امر تقویت ومعرفی محصولات داخلی وتوان رقابت با محصولات مشابه خارجی

3.برپایی هفته آشنایی با توان تولید داخلی وهمگام با مشارکت سازمانها ونهادهای گوناگون

4.نهادینه کردن مصرف محصولات داخلی درامور آموزشی و پرورشی

5.سازماندهی خودیاری اولیا درامر خرید محصولات داخلی به عنوان مساعدت در کارهای آموزشی و پرورشی

6.ایجاد آمادگی برای مشارکت فکری اولیا در زمینه رفتار مناسب و هم سو با تربیت مدرسه در امر فرهنگ سازی در مصرف محصولات داخلی

7. انتشار کتاب و ایجاد نمایشگاهی از اهداف و عملکرد شورای استان ها در امر فرهنگ سازی در مورد مصرف کالاهای داخلی

8. ایجاد ارتباط مستمر و پیگیر با مراکز علمی، فرهنگی و پژوهشی جهت تبادل اطلاعات و آمار و استفاده از توان آنها در امر فرهنگ سازی

9. با استفاده از شیوه های گوناگون،آگاهی های لازم در زمینه توسعه پایدار با مصرف کالای داخلی در مردم ایجاد شود از جمله از طریق رسانه های گروهی مانند رادیو و تلویزیون.

10.جلب نظرات خیرین مدرسه ساز در مصرف کالای ایرانی درساخت وتجهیز مدارس.    

11.اختصاص سهمی از سود ویژه موسسات و شرکتهای دولتی و غیردولتی برای  هزینه های فرهنگ سازی در مصرف کالای داخلی در آموزش و پرورش

12.ارتباط با مراکز آموزش عالی و دانشگاه های مناطق وبرگزاری سمینارها و جلسات و کنفرانس ها در مورد مشارکت مردمی در مصرف کالای داخلی

13.احداث فضاهای مناسب آموزشی در شهرک ها،برای شکوفایی خلاقیت ها واستعدادها

14.تجهیز کتابخانه های مدراس در موردتولیدات داخل واهمیت آن  .
15.شناسایی افراد صاحب نظر و دلسوز و دعوت از آنها برای ایراد سخنرانی،در مدارس درمورد اهمیت استفاده از محصولات داخلی
16.استفاده از تولیدات دیداری، شنیداری، موسیقی و.. در باره محصولات داخلی.

17.آموزش خانواده ها با جدیت بیشتر.

 


(1)-نهج البلاغه

 

(2)-(1790ـ 1723) Adam smit

(3)-تقوی، مهدی، مبانی علم و اقتصاد، مرکز آموزش و پژوهش صنایع ایران، چاپ اول، 1370 ه.ش

[4]-پیام نوروز مقام معظم رهبری در سال91          

[5]-جامع الاخبار, 109,فصل 67,فی الفقراء

[6]-وسایل الشیعه , ج 12, ص17  

[7]-نهجه البلاغه , حکمت311

[8]-شریعتمداری-1389:39

[9]-رزاقی:1385,ص10

[10]-(بیانات حضرت امام در جمع مسئولین آموزش و پرورش- 1363/12/28

[11]-ادگار شاین

 

تهیه و تنظیم: رضا آقازاده کلیبر


comment نظرات ()